Direktlänk till inlägg 26 maj 2016

En dag där jag hoppas att jag också är värdefull

Av Jennie Written Things - 26 maj 2016 16:41


Att en dag kan innehålla så mycket känslor, så många up's and down's. I förbifarten får man höra något som man inte trodde var möjligt men som man reagerade på eftersom att tonen och leendet var så inställsamt, så falskt. Som att springa rakt in i en vägg man inte såg förrän det var för sent. I min naiva tillvaro trodde jag först inte på det. Jag var ju lovad. Sedan blev jag arg, ledsen, besviken; ångestfylld, och blodsockret sjönk som en sten och höll sig nere gott och väl i över en timme medan hjärtat slog så hårt så revbenen knakade.


Jag ville säga dem orden som Johan skrek åt mig när jag skallade honom i sömnen en gång för många år sedan, sex långa smattrande svärord som avslutades med f****a. Jag låg blickstilla och trodde han skulle döda mig och rörde därför inte en muskel förrän han slängt sig om åt andra sidan och somnat om. Dagen efter mindes han inte vad han sagt men att han blev galen av smärta hahahaha..... Ja det ville jag också skrika, rakt ut, så fönsterrutorna skallrade. Jag ville dra någon i håret. Jag ville sparka någon där det gör som ondast. Jag ville sätta eld på min naivitet och se den brinna förbi alla dumma, falska förhoppningar. Jag ville gråta i ett hörn.


Där stod man, timmar ifrån att få lånelöftet beviljat och mäklaren som log och viftade med köpekontraket på drömlägenheten vi äntligen hittat och kärat ner oss i redan när vi öppnade dörren. Den var fin, elegant, riktigt snygg och en uppdaterad version av oss. Typ VI 4000 med extra allt. Den var i dyraste laget men herregud, hjärtat kan inte räkna räntor och amorteringsbelopp, hjärtat bara faller. Jag sjönk typ ner på golvet med hamrande hjärtslag och tänkte att gud, Johan måste få se den. Och det gjorde han. Dagen efter på privatvisningen och vi hade kunnat köpa den redan då, kunde och hade fått. 


Vi hade kunnat bo där. Leva där. Jag kunde se Johan i soffan, i sängen läsandes en bok, i köket och laga mat, i det dubbla badrummet och med utsikt över havet. Jag kunde se oss gömma oss i vårt spelrum en hel helg. Kunde se mig själv vagga runt i lägenheten höggravid. Ja, vi kvinnor gör så, vi är åratal fram i tanken, vi banar väg för hur det skulle kunna bli, bara så att man vet på ett ungefär om det är möjligt. Jag såg vårt liv innanför de vitmålade väggarna. Jag såg ett hem.


Så vänder det plötsligt, en riktig käftsmäll uppercut K.O och vi blir tvingade att tacka nej mot vår vilja. Den känslan. Hål i magen. Stort, jättehål i magen. Många tårar, fulgråt i duschen och apatisk i soffan resten av dagen utan att ens orka laga mat. Att inte vara behövd, att ens slit inte ens har uppmärksammats ens det minsta, är det som svider, vrider om. Här har man liksom arbetat tusen procent i tankeversamheten varje dag man är där och fixat och donat och roddat och ställt fram och plockat bort och tagit på sig hundra gånger mer än man måste, och så har det inte ens gjort ringar på vattnet. Havet är lika spegelblankt som innan. Eller lika stormigt, så det inte syns bara därför. Herregud. Också ett hål i magen. Tack snälla. Då kände jag mig väldigt, väldigt ouppskattad.


Och att få veta det precis när man ska skriva på kontrakt. Precis innan.


Ett handslag och ett muntligt avtal är inte bindande. Det borde jag naturligtvis ha begripit och bett om att få på papper snarast efter överenskommelsen var gjord. Nu syns den ingenstans, nu har den fallit i glömska, och den värld jag trodde mig leva i har rämnat. Tankar som "har jag ens gjort någonting bra" dyker upp. Nu är det jag som blir förvånad. Jag trodde verkligen inte att du ville vara kvar, inte efter dina prestationer och vad du egentligen gjort. Tack. Tack så mycket, tack, tack.


Och i samma veva får jag veta en alldeles fantastisk nyhet av en av mina närmsta vänner så det riktigt spritter i kroppen av lyckorussyndrom. Så fulgråten blandades med bra gråt och ont i magen med lyckobubblor. Sedan kom Johan hem och jag låg vid hans sida resten av kvällen och natten. Imorgon är en annan dag. 


En dag där jag hoppas att jag också är värdefull.


 




 
 
Ingen bild

Mamma

26 maj 2016 18:00

Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du <3

Jennie Written Things

28 maj 2016 11:52

PUSS ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Written Things - 1 april 2018 20:06


Påsken är här och alla barnen Isaksson är samlade med sina respektive. Jag har suttit ute i stugan mot solväggen och halstrat korv med mina nära en förmiddag när solen sken. Ansiktet värmdes upp av vårsol och av deras skratt och historier. Sedan sp...

Av Jennie Written Things - 15 februari 2018 07:57

  Livet rullar vidare. Vi arbetar båda två som förskolepedagoger, lärare, lärarassistenter, elevassistenter, resurs, extra resurs, resurspedagog, fritidspedagog... Vikarier alltså. Det är faktiskt väldigt roligt och man kan i stor mån välja sin ege...

Av Jennie Written Things - 12 februari 2018 19:38

Igår träffade jag en stor valp-Rottweiler som var så fruktansvärt fin med tjock, härlig päls och som tryckte sig mot mig när jag kliade honom på rumpan. Det fick mig att vela ta upp erbjudandet om vaccination mot min extrema kattallergi, vilket går...

Av Jennie Written Things - 3 februari 2018 22:39

Klockan är bara lite över 22 men vi och jag har legat i sängen sedan bastun som blev en lång dusch halv nio. Bastun startade inte, den jäkeln. Eller den startade men den blev inte varm. Så mycket att vänja sig vid och lära sig när man just flyttat in...

Av Jennie Written Things - 2 februari 2018 22:13


Vi tar allt en dag i taget. Även om de mentala listorna är långa, fyllda med text och saker att bocka av en efter en. Jag älskar listor. Alltid gjort. Aldrig varit tillräckligt strukturerad för att ha koll på dem, men vad gör det, listorna skrivs änd...

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards